درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1399/01/05 - 18:36:2
تعداد بازدید: 575
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

کرونا میتواند تروریسم را تقویت کند

ویروس کرونا چندماهی است که در جهان فراگیر شده است و تقریبا تمامی جنبه های زیست بشری را به خود درگیر کرده است. مردم وادار شده اند کسب و کار خود را تعطیل کنند و در قرنطینه زندگی کنند. زندگی بشر با اضطراب همه گیر و بی نظیری همراه شده است. اما آنچه برای ما مهم است این است که کرونا میتواند موجب تقویت تروریسم شود.

نویسنده: منوچهر شفیعی، کارشناس مسائل افغانستان و تروریسم

ویروس کرونا چندماهی است که در جهان فراگیر شده است و تقریبا تمامی جنبه های زیست بشری را به خود درگیر کرده است. مردم وادار شده اند کسب و کار خود را تعطیل کنند و در قرنطینه زندگی کنند. زندگی بشر با اضطراب همه گیر و بی نظیری همراه شده است. اما آنچه برای ما مهم است این است که کرونا میتواند موجب تقویت تروریسم شود.

فرضیه اصلی در این یادداشت این است که ویروس کرونا با تاثیر منفی بر اقتصاد جهانی موجب شکل گیری رکود بلند مدت شده و از این رو میتواند زمینه تقویت تروریسم را فراهم کند. وضعیت اقتصاد جهانی برروی منابع موثر برمبارزه با تروریسم و همچنین وضعیت بسترهای شکل گیری تروریسم تاثیر گذار است.

کرونا و اقتصاد جهانی

کرونا ویروس بعد از تاثیر گذاری برروی سلامت عمومی، بیشترین اثر گذاری خود را برروی اقتصاد جهانی خواهد داشت. سازمان OECD پیش بینی میکند که اقتصاد جهانی برای سالها از اثرات منفی ویروس کرونا رنج خواهد برد. بخش های غذایی، صنعت هواپیمایی و گردشگری و کشاورزی و دام پروری همگی از جمله حوزه هایی هستند که در بلند مدت دچار آسیب خواهد شد و شانس بهبود سریع را نخواهند داشت.

چنین وضعیتی میتواند اقتصادجهانی را با شوکی گسترده رو به رو سازد. همچنین داده های موجود نشان میدهد که به دلیل توقف تولید و حمل و نقل در عرصه جهانی سرعت شوک جهانی در حوزه اقتصادی از بحران اقتصادی پیشین جهان بیشتر بوده است. میلیون ها نفر در پی این وضعیت بیکار شده و کسب و کارهای کوچک مرتبط با گردشگری، حمل و نقل و صنعت غذایی در ردیف اصلی کسب و کارهای در معرض خطر خواهند بود.

کرونا ویروس، اقتصاد جهانی و تروریسم:

وضعیت اقتصادی جهادی میتواند موجب منابع مالی متوجه مبارزه با تروریسم شود. کشورها هزینه عملیاتهای خارجی خود علیه گروههای تروریستی و همچنین برنامه های با ثبات سازی کشورهای در معرض خطر را به سود ترمیم اقتصادهای ملی خود متوقف سازند. از سوی دیگر در کشورهایی که در معرض خطر تروریسم قرار دارند که عمدتا در منطقه نفت خیز جهان نیز واقع هستند، افت قیمت نفت شرایط شکننده ای را فراهم کرده است.

به عبارت دیگر در اقتصادهای منطقه ای در معرض خطر تروریسم، شاهد روند تضعیف اقتصادهای محلی وابسته به نفت و منابع انرژی هستیم که میتواند طیفی از دولتها را از در مرض شکنندگی یا Fail شدن قرار دهد. امری که به کاهش توانایی یا ناتوانی دولت ها در زمینه تامین کالاهای عمومی از جمله امنیت و خدمات خواهد انجامید و بستر محیطی مناسب برای شکل گیری تروریس را فراهم خواهد کرد.

از سوی دیگر در اقتصادهای جهانی شاهد شکل گیری روندی از بازگشت و توجه به اقتصادهای بومی و کاهش جاه طلبی های فرا ملی در زمینه کمک به باثبات سازی اقتصادهای در معرض خطر خواهیم بود. این شرایط میتواند مبارزه با تروریسم را درگیر کاهش توجه کرده و به دولیل در اولویت قرار گرفتن مسائل بومی از اهمیت آن بکاهد.

کدام کشورها بیشتر در معرض خطر هستند؟

در سالهای آینده کشورهای عراق و سوریه با داشتن استعداد درونی تروریسم میتوانند در خط اول آسیب پذیری در برابر تروریسم مهاجر و بومی قرار داشته باشند. چرا که از ظرفیت کافی برای تثبیت وضعیت سیاسی و اقتصادی خود برخوردار نیستند. شکافهای توزیعی در این کشورهای اصلی ترین عامل برای شعله ور شدن مجدد تروریسم است.

کشورهای آسیای مرکزی دسته دوم کشورهای آسیب پذیر در این زمینه هستند که شکنندگی بسترهای اقتصادی در آن ها بیش از هرچیز میتواند زمینه ساز نسل جدیدی از تروریستهای مهاجر شود که از آمادگی برای شرکت در مناقشات منطقه ای برخوردار هستند.

دسته سوم از کشورها، کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان هستند که از یک سو کاهش منابع بین المللی متوجه با ثبات سازی رنج میبرند و از سوی دیگر خود در وضعیت شکنندگی به سر میبرند. این اقتصادها گرچه نفتی نیستند اما کاهش کمک های بین المللی و همینطور رکود اقتصاد جهانی آنها را در وضعیتی قرار خواهد داد که تروریسم بومی از ظرفیت کافی برای فعالیت در وضعیت ناتوانی دولت در فراهم سازی کالاهای عمومی برخوردار باشد.

افغانستان و خطرسقوط دولت

باتوجه به این افغانستان در حال حاضر در وضعیت شکنندگی دولت به سرمیبرد، کاهش کمک های بین المللی به یک فاکتور اساسی در کاهش توانمندی دولت برای فراهم سازی امنیت تبدیل خواهد شد. دولت افغانستان در حال حاضر در تامین امنیت در ولسوالی ها ناتوان است و کنترل موثر بیش از 60 درصد افغانستان را از دست داده است. همچنین نیروهای امنیتی از نظر تامین معاش خود در وضعیت ناگواری به سر میبرند و گزارشهای متعددی از ناکافی بودن معاش و حتی پشتیبانی نظامی نیروهای امنیتی افغانستان منتشر شده است.

تحت این شرایط کاهش حمایت بین المللی در فقدان اقتصاد بومی موثر و کارآمد، میتواند زمینه تضعیف ساختار امنیتی و در نتیجه شکل گیری شرایط هرج و مرجی را فراهم کند که در آن نیروهاای امنیتی خود به جای حمایت از مردم اقدام به ایجاد بی نظمی و حتی ایجاد تهدید امنیتی خواهند کرد. تحت چنین شرایطی گروههای ستیزه جو میتوانند از عدم امنیت موجود بهره گرفته و به عنوان یک تکیه گاه امنیتی برای مردم عمل کرده و حتی موجودیت کابل را در معرض تهدید قرار دهند.

 

منبع: مطالعات افغانستان

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/14944


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.